Sverige har förlorat två soldater i strid – PI kondolerar förlusten
8 februari, 2010
Två svenska officerare och en lokalanställd tolk dödades i Afghanistan när deras fotpatrull besköts i ett oroligt område på söndagen. Ytterligare en svensk 21-årig soldat från Stockholm skottskadades i foten och vårdas på sjukhus. Fotpatrullen besköts med handeldvapen klockan 11.03 svensk tid 35 kilometer väster om svenska högkvarteret i Mazar-i-Sharif.
De stupade soldaterna
- Löjtnant Gunnar Andersson, 31 år, från Stockholm
- Kapten Johan Palmlöv, 28 år, från Sundbyberg
– Det är en tung dag. Mina tankar går till de anhöriga, till familjer som har förlorat sina söner, flickvänner som har förlorat sin älskade och kamrater som har förlorat sina kolleger, säger överbefälhavare Sverker Göranson.
Flaggorna på Livgardet flaggade på halv stång på söndagskvällen.
Stämningen i förbandet beskrevs som samlad. Fokus ligger på att vidta ”korrekta åtgärder”, säger arméinspektören generalmajor Berndt Grundevik. Förberedelser pågick också för att ta hem de döda. En undersökning har tillsatts för att utreda söndagens attack.
I samma område gjorde svenska och finska soldater ett tillslag i veckan med fyra gripna och beslag av narkotika och sprängämnen. I området dödades även en lokalanställd tolk i november och fem svenskar skadades.
Media
Aftonbladet
Expressen
DN
SVD
SVT
SVT
SVT
SDS
Mil- Försvarsmakten
Mil – pressrelease
PI kondolerar förlusten
Redaktionen för PI ska be att få framföra sina kondoleanser till de anhöriga och kollegorna i denna svåra stund. Våra tankar går till er alla.
Vila i frid, Gunnar och Johan…
Respektfullt,
/redaktionen
Politiskt Inkorrekt (PI)
Sparat under: Inrikes



91 kommentarer Kommentera
1.
NisseNorton | 8 februari, 2010 kl 00:13
Friheten har ett pris hoppas att politiker och pk miniskor
inser detta. Och inte drabbas av panik.
Dom drabbades familjer har mitt djupaste deltagande
Betygsätt:
25
1
2.
Julius Mosca | 8 februari, 2010 kl 00:24
Ska tydligen ha varit en afghansk polisman som sköt.
//
Friendly fire eller taliban i polisuniform…
/red.
Betygsätt:
7
1
3.
YE | 8 februari, 2010 kl 00:46
NisseNorton – vad da, ”friheten har ett pris?”
Var frihet ar inte betingad av vad som hander i Afghanistan.
Precis som i Irak strider utlandsk trupp i Afghanistan av helt fel skal.
Gunnar och Johan hade inte behovt do.
Det ar tragiskt att svenska liv slacks for att vi utkampar fel krig.
Betygsätt:
24
19
4.
Nuvetvi | 8 februari, 2010 kl 00:49
Afghaner som lärs upp att ta över.
Brittiska soldater skjutits på samma vis.
Afghanska soldater flinar bara bakom reportern som meddelade.
Laglöst.
Djupa ooch långvariga motsättningar mellan shia och sunni och olika folkgrupper och länderna runt om.
Genomkorrumperat.
Om Pakistan ordnade skolväsendet i Pakistan
och stängde ”madrasserna”skolorna med 500.000 unga män som brukar skickas till talibanernas hjälp skulle mycket ändras.
Betygsätt:
6
1
5.
Tarzan | 8 februari, 2010 kl 00:53
Kanada som har förlorat 139 soldater tänker lämna Afghanistan, Holland som har förlorat 21 soldater kommer också att lämna Afghanistan. Vad Sverige har där att göra är ett mysterium. Konstigt är att SD och Vpk vill inte ha Sverige där men de andra sex partierna är positiva.
-En av mina vänner som är löjtnant har förklarat för mig varför allting kommer att bli pannkaka i Afghanistan och att äventyret där kommer att bli ett större fiasko än IRAK.
- Är det någon av er som har funderat på varför USA krigar i länder som är sprängfulla med knark Viet Nam > Panama > Afghanistan och varför knarkmängden inte minskar utan istället ökar ????
Betygsätt:
30
17
6.
Nuvetvi | 8 februari, 2010 kl 00:55
Madrassa heter det. Madrassas i pl.?
Betygsätt:
1
1
7.
Bethnahrin | 8 februari, 2010 kl 01:01
jag skulle aldrig offra mitt liv för Muslimer
Betygsätt:
25
12
8.
Roberth Ström | 8 februari, 2010 kl 01:03
Jo vi ska hjälpa till där! Annars kommer terroristerna löpa amok och folket plågas än mer friheten har dessvärre ett pris!
Hett debattämne. Betygsätt:
31
31
9.
Gabriell | 8 februari, 2010 kl 01:12
Det talibanerna var bra på var att skapa ordning och redo, nu när västvärlden har skickat sina soldater ditt kommer det inte skapa fred.
Sätter du våld mot våld får du bara mer våld.
I 10 år försökte ryssarna vinna över talibanerna och det funkade inte.
Du kan inte kriga mot någon som inget har att förlora och som ej fruktar döden, för paradiset väntar en martyr.
religion är ett fruktansvärt vapen som har används sen dess existens för i väst var det korståg, kätteri, häxonster nu när vi har kunska och möjlighet till utbildning har vi komit ifrån det.
Men samma sak som vi förespråkade och levde efter, lever en viss del av befolkningen i andra länder där man vänder på religions och använder till ett helt annat syfte än vad syftet var från början.
Betygsätt:
15
6
10.
Gunnar | 8 februari, 2010 kl 01:14
Lägg bombmatta över och åk hem.
Betygsätt:
32
13
11.
DL | 8 februari, 2010 kl 01:18
Mycket tråkigt och helt onödigt. Blev Gunnar och Johan kanske mördade som en ren hämnd?
Till en början stödde jag idén med svenska soldater i Afghanistan, det talades ju om att ”vi skall samarbeta med befolkningen och verka i ett lugnt område”. Tji fick man.
Efterhand har jag insett att det är en helt tröstlös uppgift att försöka bringa ordning i ett mycket underutvecklat land som ligger uppemot 1 000 år efter oss på de flesta plan. Toppa dessutom med fattigdom, analfabetism och ”den kärleksfulla religionen” som börjar på i. Det är en explosiv blandning som heter duga.
Svensk trupp ur Afghanistan snarast möjligt, helst i går!
Betygsätt:
20
8
12.
kim | 8 februari, 2010 kl 01:22
vila i frid
Betygsätt:
14
0
13.
Stor | 8 februari, 2010 kl 01:33
Dom dog för att batikkärringarna och kulturkoffterna ska kunna må bra:(
Betygsätt:
14
12
14.
Julius Mosca | 8 februari, 2010 kl 01:50
@2 Knappast ett resultat av friendly fire, med fyra påskjutna. Snarare en infiltratör eller kappvändare. Möjligtvis någon som blivit tvingad/hotad till det.
Inte första gången det händer. I november sköts fem britter ihjäl av en afghansk polisman, som sedan flydde. I december sköts en amerikan ihjäl av en afghansk soldat.
Betygsätt:
8
0
15.
erik | 8 februari, 2010 kl 02:07
Verkligen sorgligt för alla anhöriga. Lämna landet, helt meningslöst att kriga mot dessa fega kräk. Låt dom ta död på sig själva istället,eller jämna bergsområdena med marken.
Betygsätt:
14
11
16.
Raggarsvin | 8 februari, 2010 kl 02:09
Är det inte bättre å bekämpa islamism här hemma (visst det är tråkigt när en nordbo dör) men dom visste vad dom gav sig in i. och jag kan bara ta av hatten för dessa unga män som försvarar Sverige mot Islamismen! Nu gäller det bara att få politiker att fatta att det dör Svenska män och kvinnor här hemma med!
/Raegger
Betygsätt:
17
9
17.
Dags att ta hem soldaterna? | 8 februari, 2010 kl 02:26
Vila i frid..
Betygsätt:
17
0
18.
Ted | 8 februari, 2010 kl 02:40
Hm, det var nog mer ett bakhåll.
Och varför man hade två officerare på ”fotpatrull”?
– Tja, det händer bara med särskilda insatsstyrkor, jag vet, eftersom jag hade samma tjänst i flertalet operationer.
Två erfarna officerare på en fotpatrull tyder snarare på att de skulle hämta information och hade inte backup, dumt, det finns inte så många officerare i de särskilda styrkorna och att avsätta två för en enkel fotpatrull stinker lång väg.
Jag kan bara beklaga, som så många andra, de var varken de första eller de sista, men ändå av samma som mina andra fallna vänner. Vila i frid.
De mortuis nihil nisi bene
Betygsätt:
8
1
19.
Christer | 8 februari, 2010 kl 03:24
Svenska politiker har härmed dödat fyra svenska soldater.
Tragiskt att de låtit sig luras dit på grund av lögner och svepskäl. Jag känner med de anhöriga.
Sverige bör omgående avbryta sitt deltagande i ockupationen av Afghanistan, som för Sveriges del bara resulterar i dödade och skadade soldater, utgifter samt fler flyktingar till Sverige.
Betygsätt:
16
13
20.
Erik | 8 februari, 2010 kl 04:53
Mycket tragiskt! Jag känner för de stupades familjer.
Vi har fått fem soldater/officerare dödade i ett krig där vi inte har något klart och uppnåeligt syfte för de stridande förbanden. Det är en evighetsuppgift och därmed är det kört att genomföra med militära medel.
Militära medel optimeras med en klart och tydligt definierad uppgift som skall uppnås med tillgängliga resurser inom överskådlig tid. Men det är ju inte vad vi gör, vi är del av nån sorts ockupationsstyrka som bara finns där utan klara militära mål.
En kapten och en löjtnant dödad? hur många stupade soldater på den befattningsnivån klarar Sverige av egentligen? Om de skjuter höga officerare ur bakhåll är det riktigt illa, vi kommer då att få de viktigaste personerna dödade utan att uppnå någonting i gengäld.
Betygsätt:
5
2
21.
murv | 8 februari, 2010 kl 05:02
Det var aldrig frågan OM.
Det var alltid frågan om NÄR.
Jag har en känsla av att det här blir ett uppvaknande… Ett steg på vägen mot en förlorad oskuld för landet Sverige.
Skall bli intressant att se hur våra ledande politiker klarar det här. (valår)
När ser vi nästa opinionsundersökning om Sveriges närvaro i Afghanistan?
Vi har sannerligen inte där att göra om vi nu börjar fundera på att dra oss ur.
Betygsätt:
9
5
22.
murv | 8 februari, 2010 kl 05:02
Hursomhelst…
Vila i frid.
Betygsätt:
7
0
23.
Skogman | 8 februari, 2010 kl 05:34
Vad hade dom där nere att göra?
R.I.P
Betygsätt:
11
9
24.
Pelle | 8 februari, 2010 kl 06:52
Ironiskt, den ena är inte ens svensk.
Betygsätt:
8
45
25.
Bengt Lundström | 8 februari, 2010 kl 07:14
Håller med Skogman. De var där frivilligt och var medvetna om riskerna.
Betygsätt:
9
4
26.
Hulda | 8 februari, 2010 kl 07:47
Vad händer där om alla fredsbevarande soldaterna åker hem?
Vi har förfasats i veckan över en flicka i Turkiet (Kurdistan) som begravts levande av sin far och farfar.
Många, många flera flickor i Afganistan kommer att drabbas av samma eller liknande öde, eller ”bara” bli tvångsgifta i mycket ung ålder.
Flickskolorna kommer att stängas och mörkret sänka sig över landet.
Frågan är svår och jag lider med de drabbade anhöriga till de stupade officerarna.
Betygsätt:
13
4
27.
arg | 8 februari, 2010 kl 07:55
Jag fattar inte varför vi som jag trodde va neutrala ska delta i krig på andra sidan jordklotet. Samt skicka en massa pengar i bistånd och dessutom ta hand om dess flyktingar. Måste man va politiker för att förstå sånt här?
Betygsätt:
10
5
28.
prizzi | 8 februari, 2010 kl 08:00
Det måste vara bättre att ha våra soldater kvar här hemma när det blir dags och dessutom har inte Tolgfors varit vapenvägrare?
Betygsätt:
5
1
29.
NisseNorton | 8 februari, 2010 kl 08:12
Till YE med flera.
Friheten måste alltid försvaras var som helst, när som helst. Friheten har alltid ett pris, vilket många som har levt i fred i många år tycks ha glömt. Ändå är det inte så länge sen Amerikaner, Engelsmän, med flera kämpade och dog här i Europa och övriga världen för att vi inte skulle i dag prata tyska eller att Indier, thailändare med flera inte lida under Japansk ockupation. Och kom nu inte med dom vanliga anti Amerikanska argumenten tex Vietnam m.m. Ett annat skäl till att närvara Afghanistan och andra länder är att utbilda, hjälpa och stödja alla förtryckta och förtryckare på plats, för att dom skall kunna bo kvar och försonas, gå vidare och till sammans bygga upp ett bättre land. Och YE här i Sverige har vi Ä Å och Ö
Betygsätt:
16
16
30.
Tant Brun | 8 februari, 2010 kl 08:15
På tal om svenskar utomlands. Kan detta verkligen stämma? Var verkligen den första europeiska mannen vid den australiska kontinenten svensk? Underhållande text dock, men jag tvivlar på sanningshalten.
http://gammalhardrockare.blogspot.com/
Betygsätt:
1
0
31.
Naivtive | 8 februari, 2010 kl 08:25
Samma Bror Duktig mentalitet att Sverige skall ha soldater runt om i världen när kriget pågår inom landet mot oss själva. Svensk militär borde gå in där det behövs inom landet. Vi tar emot dessa inanvlade analfabeter och skall stå för livslång försörjning, vi skall skicka dit de bästa i försvaret och se hur dessa riskerar livet av förrädare eller klåpare. Vi har inte där att göra, svårare än så är det inte.
Betygsätt:
17
4
32.
Quinna | 8 februari, 2010 kl 08:41
# 5. Tarzan
Den tanken har slagit mig med.Är det pga opiumodlingarna?
Mycket av det heroin som finns i Sverige sägs komma från Afghanistan.
Svenska soldater har absolut ingenting där att göra.
Betygsätt:
10
4
33.
Yvonne | 8 februari, 2010 kl 08:45
Prizzi . Jo då, visst är Tolgfors vapenvägrare men eftersom det inte är hans liv som står på spel så skickar han andra svenskar till Afghanistan som får offra sitt liv. Vad vi skall göra där är en gåta men förmodl vill Reinfeldt, Tolgfors , Bildt o dom andra stollarna kunna glänsa i USA.s ögon genom att ha trupper i Afghanistan. Det 7klövern inte tänkt på nu när dom ger fritt fram för invandr från Afghanistan att få PUT i Sverige är att just bland dessa invandr som kommer in i vårt land kanske finns just några av dom som mördat våra Svenska soldater.
Betygsätt:
14
3
34.
Anders | 8 februari, 2010 kl 08:50
R.I.P Gå gärna in på Fredsbaskrarna och beställ det gula bandet. Stöd våra soldater utomlands Gammal FN-yxa..
Betygsätt:
8
5
35.
Bombibitt, SD 2010 | 8 februari, 2010 kl 08:54
Legosoldaterna har själv valt att delta i Afghanistan, så då får de också vara beredda att ta konsekvenserna. Wikopedia: ”En legosoldat eller en legoknekt är en soldat som deltar i krig i främmande land mot betalning.”
Betygsätt:
12
26
36.
Nuvetvi | 8 februari, 2010 kl 09:09
Det är för att talibanerna har förklarat jihad med hela världen
som svensk trupp och andra är där.
Bin Ladin fick kontroll över talibanerna.
Han förklarade jihad med Amerika och hela världen.
Sa att det var rätt att döda vem som helst som inte var muslim.
Han har deklarerat att kärnvapen kan användas mot ickemuslimska länder.
Skulle utländsk trupp lämna skulle talibanerna med all säkerhet ta över igen.
Då står Amerika, Afrika, Indien, Kina, Europa och Sverige
och andra under direkt hot. På olika sätt och med kärnvapen!
Betygsätt:
10
8
37.
Carl | 8 februari, 2010 kl 09:33
Tråkigt att höra att många av PIs läsare inte förstår poängen med de internationella insatserna. Många av er låter som kärringarna, förlåt, idioterna på Svenska freds. Själv har jag köpt flera exemplar av Gula Bandet.
Sverige är ingen isolerad ö, dvs påverkas vi av det internationella läget vare sig vi vill eller inte. Hellre att talibanerna ständigt störs av våra soldater än att de får våra ifred och sålunda – kan köpa stridsspetsar samt bygga avfyrningsramper för långdistansrobotar. Lägg märke till att Sverige varken har ett försvar eller ens skyddsrum för den delen heller (nåja, inte tillräckligt många för att ens en bråkdel av befolkningen ska kunna söka skydd.)
// Stolt supporter till våra svenska krigare
Betygsätt:
16
12
38.
Andreas | 8 februari, 2010 kl 09:34
Ta hem alla Europeiska soldater! Dessa ska försvara Europa inom våra gränser och slänga ut araberna från våra länder.
Betygsätt:
22
10
39.
lee | 8 februari, 2010 kl 09:43
till er som tycker vi ska vara kvar kan jag bara ställa frågan skulle ni kunna offra er själv eller era barn för ett krig som man inte kan vinna?Till vilken nytta dör soldater i ett krig där alla kan vara fiende som inte har svensk uniform .All utlänsk trupp på muslimsk mark är ockupationsmakt .bättre ta hem soldaterna och patrullera rosengården ..
Betygsätt:
17
9
40.
Stepstone | 8 februari, 2010 kl 10:04
R.I.P
Man bör verkligen ställa sig frågan om det tjänar någonting till att ha Svensk trupp i Afghanistan. Vi måste isåfall definiera vad målet är och vad som avses med vinst, samt uppskatta vad som krävs för att nå dit.
Ett demokratiskt, västvänligt land med lika rättigheter för alla män och kvinnor ur alla folkgrupper? Det var ju så det lät i början av insatsen. Detta är HELT omöjligt. Vi kan kriga i 100 år där nere och detta kommer inte att ske. Afghaner är ett klan-folk och dessutom uppdelat på flera olika etniska grupperingar, Pashtuner, Tadjiker, mm, mm. Dessa etniska grupper är uppdelade i klaner, sub-klaner och familjegrenar. Det är helt omöjligt att få till stånd demokrati inom en rimlig tidsperiod för klanen går före allt i dessa kulturer.
Klanfolk har ett talessätt. ”Min kusin och jag mot främlingen. Jag och min bror mot min kusin” (OK, detta är arabiska beduiner, men tankesättet är likvärdigt för andra klanfolk)
Poängen är att de som står dig nära är de du allierar dig med. OAVSETT om det är rätt eller fel att göra så. Först kommer familjen sen subklanen sen klanen och sen skiter man i alla andra. Det blir helt omöjligt att få denna kultur i harmoni med västerländsk demokrati.
Lägg till att de är muslimer, med allt vad det innebär av medeltida värdegrund och en förkärlek för att lösa dispyter med våld och tvinga på andra ens egna värderingar.
Lika rättigheter för alla? Glöm det. Det är en fantasi som ter sig så orimlig att man till och med förvånas över att de tar upp den på DN-debatt. Alla utom dogmatiska nyliberaler fattar att detta aldrig kommer att ske, och sannerligen inte för att Svensk trupp är på plats där nere.
Så vad är då målet? Att hindra att Al Qaeda etablerar nya baser där i framtiden? Att bekämpa drog-handeln? Att hindra att Talibanerna kommer åter till makten? All of the above?
Tyvärr tror jag inte vi har några realistiska mål som är värda att vi offrar Svenska soldaters liv och alla resurser det krävs att ha Svensk trupp på plats.
Den bästa anledningen just nu är att det skulle se illa ut om vi gav upp själva och lämnade andra nationer kvar att kämpa. Det är politiskt omöjligt. Så vi får vänta tills USA är redo att antingen ge upp eller deklarera nån slags vinst och sen åka hem. Tills dess, låt oss kämpa för att våra soldater på plats får allt tänkbart stöd och alla resurser de behöver för att kunna utföra sitt jobb så säkert som möjligt.
Betygsätt:
15
6
41.
Bombibitt, SD 2010 | 8 februari, 2010 kl 10:18
# 40. Stepstone
Så du tycker att folk skal dö för att som du skriver ”
det skulle se illa ut om vi gav upp själva och lämnade andra nationer kvar att kämpa”.
Jag och många med mig tycker det ser mycket värre ut att folk dör!
Betygsätt:
5
8
42.
Hulda | 8 februari, 2010 kl 10:23
Västvärldens väpnade kamp mot Islam pågår än så länge inte på hemmaplan. När den hamnar här blir våra döda många, många flera…..
Betygsätt:
8
5
43.
Stepstone | 8 februari, 2010 kl 10:31
@41, Bombibitt
Ja, jag anser att vi skulle få betala ett högt pris för att ge upp själva innan andra länder gör detsamma. Jag tror vi skulle bli något av en internationell pariah och få riktigt mycket skit från grannländer och att även våra relationer med USA skulle ta stryk, vilket inte skulle bli billigt. Vi gav oss in i detta krig, vi gick med i en NATO-ledd koalition, nu får vi stå vårt kast. Vi kan möjligen argumentera för ett gemensamt tillbakadragande men vi kan ju knappast lämna våra koalitionspartners i sticket och dra oss ur själva.
Fy f*n vad jag skulle skämmas för mitt land om det skedde. Vad tror du de svenska soldaterna på plats skulle känna för att lämna sina Finska kollegor kvar för att åka därifrån själva? Jag kan inte tänka mig att de tänker som du. Jag tror de skulle rysa av skam om bara tanken slog dem.
Betygsätt:
10
5
44.
Niklas R. | 8 februari, 2010 kl 10:34
Mina kondoleanser till deras efterlevande.
Men vad jag har svårt att förstå är detta.
Sverige skickar soldater, unga män, för att bevara fred och frihet i Afghanistan. Svenska soldater riskerar och har dött när de utför dessa uppdrag.
Afghanska unga män kommer hit för att slippa slåss för fred och frihet i Afghanistan.
Jag hade köpt det om det var kvinnor, barn samt gamlingar som kom hit och sökte skydd. Men det rimmar väldigt illa när det uteslutande är unga män, i stridsför ålder.
Unga män som hade de varit svenskar hade legat i lumpen i träning för att försvara sitt land. Åtminstonde framtill förra året. Nu har vi lagt ner värnplikten för att ha råd med de afghanska pojkarna som kommer hit för att slippa slåss för sitt land utan istället låter svenska pojkar göra det.
Frågan i slutändan är denna, om inte afghanerna vill slåss för sitt land, varför skall vi?
Betygsätt:
23
3
45.
Tarzan | 8 februari, 2010 kl 11:02
Niklas # 44 och Stepstone # 40
-Ni ser och uppfattar det som svenska folket och våra politiker inte ser och era slutledningar är intelligenta. TACK !!
Betygsätt:
5
3
46.
Bombibitt, SD 2010 | 8 februari, 2010 kl 11:17
# 43. Stepstone
Jag tycker att ditt svar andas hederskultur, bara vi kommer ut med hedern i behåll så får vi acceptera att folk dör. Att ge sig in i ett fjärran land och börja skjuta på folk föder bara hat, så inte blir det tryggare och säkrare att bo i Sverige.
Nej vi kommer också att bli måltavla för hot och självmordsbombare, precis vad USA och deras allierade vill så att fokuseringen inte enbart skall hamna på dem. Om vi håller käft och sköter oss själva så låter talibanerna oss vara i fred.
Betygsätt:
3
9
47.
Nvetvi | 8 februari, 2010 kl 11:30
Talibanerna är hatade av afghanska folket.
Hur vet man att talibanerna låter någon vara ifred?
Sverige tillåts inte bli ett terroristnäste.
Just som lett till situationen.
Att man tigit.
Betygsätt:
2
3
48.
Arne | 8 februari, 2010 kl 11:34
Afganska medborgare beklagade sig i CNN att koruptinen är större nu än under talibanerna. Då fans en lag för alla nu är det pengar & kontakter .Dessutom var narkotikan förbjuden idag handlar båda sidor med droger för att financiera kriget.Myndigheterna i Afganistan reprecenterar en makt vars ligitimitet bygger på VALFUSK.
Betygsätt:
5
2
49.
Roberth Ström | 8 februari, 2010 kl 11:37
Hur tänker ni? Ska vi skita i andra folk? Ska vi låta talibanerna bygga upp sina terrornätverk? Vi kanske ska hjälpa dem ta kontroll över Pakistan? Inse att kriget mot terrorn är det viktigaste. Svenska soldater vet vad de ger sig in på och gör så av fri vilja!
Betygsätt:
11
4
50.
Mrs Thatcher | 8 februari, 2010 kl 11:42
# 44 ”Åtminstonde framtill förra året. Nu har vi lagt ner värnplikten för att ha råd med de afghanska pojkarna som kommer hit för att slippa slåss för sitt land utan istället låter svenska pojkar göra det. Frågan i slutändan är denna, om inte afghanerna vill slåss för sitt land, varför skall vi?”
Du skriver vad jag tänker. Hur kommer det sig att vi i Väst ska offra våra unga medans unga afghanska män i vapenför ålder sitter här i Sverige och klagar här för att dom måste städa sina egna rum? Är det inte bättre att dom stannar kvar och slåss för sitt land och dess frihet? Vi i Väst får betala ett högt pris bara för att korrupta och inkompetenta regeringar i länder med en stenåldersreligion inte kan fungera och utvecklas till fungerande samhällen.
1. Jag vet att många skäggbarn kommer som ankare men vi i Väst borde fråga oss om vi ska bidra med en dränering av dom unga och arbetsföra eller om vi ska skicka tillbaka dom så att dom kan ta sitt ansvar.
2. Jag stöder trots allt vår närvaro i Afghanistan. Talibanerna måste stoppas och även vi svenskar måste bidra. Söker man sig till utlandstjänst så är detta tyvärr en risk man måste ta som enskild soldat. Däremot så måste dom ha den bästa utrustning som finns och officerare måste vara kompetenta nog att inte leda soldaterna in i onödiga riskzoner.
Betygsätt:
5
2
51.
Nvetvi | 8 februari, 2010 kl 11:45
Under talibanerna fick kvinnor inte arbeta.Inte gå i skola, inte få läkarvård, inte vara utomhus, fönster täpptes till.
60-80% skötte administration och skolor innan.
Under talibanerna stoppades allt.
Arroganta svenskar känner inga samvetskval.
Men gynnar ingen!
Betygsätt:
3
4
52.
Nvetvi | 8 februari, 2010 kl 11:46
Håller med om att de s.k. ensamkommande inte borde kommit.
Får gärna skickas tillbaks.
Betygsätt:
2
4
53.
Stepstone | 8 februari, 2010 kl 11:47
@46
Inte ”hederskultur”, prova realpolitik.
Jag vill inte vi ska vara kvar där heller, men att ensamma bryta oss ur den koalition vi frivilligt gett oss in i och smita undan vår del av bördan och därigenom öka bördan för våra koalitionspartners? Nej, det är skamligt och fegt. Dessutom skulle det politiska priset för detta bli högt.
Vill vi ut får vi ta debatten inom NATO och propagera där för ett tillbakadragande. Vi måste ju dra tillbaka förr eller senare. Helst förr.
Min åsikt är att man skulle definiera ett tydligt mål. Och inte ett sånt vidlyftigt fantasimål som att göra Afghanistan rättvist och demokratiskt, men något slags ”acceptabel” utkomst. Kanske detta kräver förhandling med Talibanerna till och med, jag vet inte säkert. Men ett rimligt mål med en rimlig tidsplan så att vi kan dra ut alla internationella styrkor och efter det får Afghanerna ta sitt eget ansvar för sitt land.
Betygsätt:
4
3
54.
Nvetvi | 8 februari, 2010 kl 11:56
Sovjet förstörde fina jordar.Afghanistan var mer än väl självförsörjande.Exporterade jordbruksprodukter.
Talibanerna odlade opium istället för att låta jordbruket hämta sig. Import under talibanerna från Indien av det som Afghanistan klarade innan.
Talibanerna gjorde så att fok svalt.
Tjänade på opiumet. Gick till Europa.
Afghanistan var självförsörjande och kunde exportera.Även under sovjetstyret.
Talibanerna och andra bekämpade sovjet. Sovjet brände jorden
som straff.
Talibanerna segrade. Bekämpade sina egna.De tillät inte återhämtning av jordbruket.
Odlade jorden för tillverkning av opium istället.
Korruption nu uppstod p.g.a. eoch motarbetande från talibanerna. och maffia som tjänar på opium.
Fanns knappt opiumodling alls innan..
Kommuniststyret var bättre än talibanerna.
Betygsätt:
4
3
55.
Nvetvi | 8 februari, 2010 kl 12:08
#48 Arne. Du säger inte sanningen, eller är okunnig.
Många är nog det.
Narkotikan var förbjuden.För muslimer. Men inte tillverkning för försäljning till ickemuslimer !
Finns 3.000.000 missbrukare i Afghanistan
Alla under talibanernas tid.
Ökade enormt i grannländerna.
Största delen av Europas opium kommer från Afghansitan.
Odlaren fick kanske 10.000 kronor om året för opiumet han odlat.
Maffian flera miljoner och upp till en miljard för samma mängd
Det var dödsstraff under talibanerna för användning av narkotika
för muslimer, Ändå ökade det så dramatiskt under deras tid.
Det var talibanernas enda inkomstkälla.
Betygsätt:
3
3
56.
David | 8 februari, 2010 kl 12:26
…..Hej jag är en svensk politiker med en jättre bra idag. Om vi nu får tag i gärningsmannen.. Då kan vi ju ta hit honom här, för tydligen finns det är stor hotbild mot honom.
Vi kan ju ge honom husrum och 10 000 i fickpengar, kanske även ta hit hans familj så han inte känner sig ensam…….
Betygsätt:
3
2
57.
David | 8 februari, 2010 kl 12:26
Idé ….
Betygsätt:
2
1
58.
Nuvetvi | 8 februari, 2010 kl 12:42
Ni som sätter röda bockar vet nog inte vad ni gör.
Ni vil inte bekämpa förtryck, diktatur. våld i världen och i Sverige.
Inte demokrati, inte något civiliserat liv.
Fattar inte att ni finns..
Betygsätt:
5
10
59.
Nuvetvi | 8 februari, 2010 kl 12:43
Röda bockarna som inte gillar sanningen om talibanerna
är inte för religionsfrihet och yttrandefrihet.
Betygsätt:
2
5
60.
Åke | 8 februari, 2010 kl 13:23
Tänker på de anhöriga.
Betygsätt:
7
0
61.
Bombibitt, SD 2010 | 8 februari, 2010 kl 13:32
Rättvisa, demokrati, kvinnoförtryck, terrorism, ja kärt barn har många namn men det behövs bara ett OLJA. Jag trodde att av alla dem som är här och skriver, så skulle någon nämna orsaken till varför ett underutvecklat land som Afghanistan blir så ”ompysslat” av först Ryssland och Kina, sen USA och nu också av EU, men nix.
Hur många miljarder dollar, rubel och kinesiska renminbi som investerats i Afghanistans oljefält får ni själva googla på för siffran är inaktuell lika fort som den dyker upp på skärmen.
Edvard Persson sjöng en gång så här ”låt dom bara gå på, för vi klarar oss nog ändå”, och det tror jag också att vi gör utan att svenska soldater skall plikta med livet.
Betygsätt:
2
6
62.
Falcon | 8 februari, 2010 kl 13:38
R.I.P
Betygsätt:
5
0
63.
Nuvetvi | 8 februari, 2010 kl 13:42
Afghanistan är ett exempel på hur en liten grupp på 25-50.000 kan ta makten över och lörstöra livet för 25 miljoner.
Nazisterna och bolsjevikerna är liknande fast ickemuslimska.
Nu hotas inte bara ett land eller en kontinent utan alla länder.
Finns inga garantier att Sverige skulle klara sig bättre än andra den här gången.
Tror att det behövs ett par miljoner soldater till i Afghanistan.
från olika länder. Helst närområdet.
Om det går att lita på.
Betygsätt:
3
1
64.
Hasse | 8 februari, 2010 kl 13:47
Sålänge det finns Talibaner i Afghanistan kommer vilda västerns lagar råda där.
Varför ska våra soldater offra sina liv på detta?
Nej lämna landet och låt dessa primater lösa det på egen hand.
Spelar ingen roll om man bjuder in Talibaner till regeringar, eller samarbetar med dom, det går helt enkelt inte att nå dessa människor.
Enda alternativet om vi ska vara kvar är en storoffensiv som likviderar varenda Taliban, verkar osannolikt att det ska kunna genomföras i praktiken, så återstår endast att lämna landet.
Betygsätt:
6
4
65.
Arne | 8 februari, 2010 kl 13:55
Nuveti det finns ingen frihet i Afganistan det har har aldrig funnits. Det var rätt att gå på en straff Expeditin mot Mulla Omar då han tog ställning för Al Qaida Men det var inte rätt att ta parti i ett inbördes krig. Det finns ingen god sida i Afganistan Om vi värnar vår lifsstil här kan dom värna sin där.
Betygsätt:
5
3
66.
Holger Löwenadler | 8 februari, 2010 kl 15:11
Sverige är ett litet tråkigt land, sa en dansk till mig för några år sen och jag kan hålla med, för han syftade på en profillös, fantasilös och eftergiven politik. I fråga om att vara medlöpare till den stora ekonomiska aktören på den globala marknaden, USA, så är väl sverige en av dom duktigaste länderna, som dessutom frivilligt ställer den svenska befolkningen till den internationella rövarindustrins förfogande, vi får agera testmarknad för olika onödiga produkter, för att om svenskarna köper skräpet, går det också att sälja på den inhemska marknaden (USAs).
Hur som helst, svenska militärer har spelat under täcket med den amerikanska militären sedan andra världskriget och nu när våra nationella gränser och vårt land defibnitivt sålts ut på den internationella marknaden och svenskarna håller på att frätas ner i ett etniskt mischmascjh av upplösta relationer, då vill den svenska högern ut och spänna bröstet öppet, tillsammans med den store beundrade cåbåjsen (USA) på den internationella senen, man har äntligen fått visa att man är stora pojkar också här.
Det är så jävla patetiskt och helt fel att vi skattebetalare ska vara med och hjälpa USA i deras geopolitiska maktspel och deras rubbade girighet efter naturtillgångar, detta gynnar bara den sk. terrorismen och hjälper inte på något sätt Afgahnistan till ett demokratiskt styre …
Betygsätt:
4
9
67.
Nuvetvi | 8 februari, 2010 kl 15:12
#65
Arne. Lär dig se skillnad på frihet och diktatur.
Betygsätt:
2
3
68.
Nuvetvi | 8 februari, 2010 kl 15:14
Inte ska man spela under täcket med Al Quaeda och talibaner?
Kommunister och nazister med ?
Påminner om före andra världskriget.
Betygsätt:
1
2
69.
Naivtive | 8 februari, 2010 kl 16:14
Pest eller kolera, väst kan inte vinna över talibaner eller klanväldet i Afgahnistan. Nu kommer vi om vi stannar att hamna i ett nytt Vietnam. Sen kommer kollektiv skuld, fler flyktingar som vi själva har skapat misären för och skall ta omhand. Vi sitter redan i ”skiten” och värre kommer det att bli på grund av Bror Duktig mentaliteten.
Betygsätt:
8
1
70.
Nuvetvi | 8 februari, 2010 kl 16:46
De som flydde undan talibanerna har återvänt.
de flesta,
Blir det lugnt som innan flyr inga.
Innan talibanerna var det inga flyktingar.
Vill Sverige stoppa invandringen är det bara att stoppa.
Såg att en motorcyklist försökt döda inrikesministern i Afghanistan.
Ministern klarade sig dock.
Betygsätt:
0
2
71.
Nuvetvi | 8 februari, 2010 kl 16:57
En usel politik innan har lett till detta.
Mycket hade kunnat hejdats och varit annorlunda.
Lätt vara efterklok
Rekommenderar bestsellern Talibanen av Ahmed Rashid.
Afghanistan och de områdena är centrala för vår framtid,
anser han. Tror jag att han har rät i.
Felbeslut har lett till nuvarande situation.
Förhoppningsvis har man lärt.
Släpper man blir det värre än nånsin.
Invandringen kan man väl stoppa bara man vill.
Fråga regering och riksdag.:)
Betygsätt:
2
1
72.
Tina | 8 februari, 2010 kl 17:22
Dom kallar jag får riktiga svenska män som går ut och krigar mot såna som ni snackar skit om här. NI som sitter bakom datorn o bara skirver skit ER kallar jag för FEGGGGGGGAAAA
Betygsätt:
6
12
73.
Fredrik | 8 februari, 2010 kl 18:21
Dom kämpade mot Islams fula tryne och fick plikta med sina liv.
V.I.F
Betygsätt:
5
8
74.
Korpån | 8 februari, 2010 kl 19:07
Alexander den store är den ende härförare som lyckats besegra Afganistan, det säger allt. Det finns ingen som helst möjlighet för USA med vidhängande svans att göra om samma bedrift. Afganistan kan endast besegras av sitt eget folk, därför är hjälp till självhjälp den enda hjälp som för stunden fungerar.
Att våra soldater mördas på detta simpla sätt är helt i linje med den feghet som fienden är känd för.
När våra pojkar vaktade gränsen mellan Kosovo och Makedonien fick de lägga rabarber på vapen, knarket som ofta låg öppet i baksätet fick de inte röra, orsaken var att maffian nattetid kunde hämndas, posteringarna saknade i stort sett skydd för nattliga anfall.
I Afganistan lär svenskarna beslagtagit 70 kilo knark, det är ju vanligt i knarkvärlden att hämnas med skjutvapen i hand. Om det ingår i svenskarnas uppgift att leta efter knark lär det bli fler dödsoffer.
Eftersom mina närmaste varit på uppdrag flera gånger känner jag stor sympati för de anhöriga.
Betygsätt:
3
1
75.
Korpån | 8 februari, 2010 kl 19:09
Det skall vara hämnas.
Betygsätt:
0
0
76.
Karl S | 8 februari, 2010 kl 19:35
Jävla dravel om att vi ska soldater i andra länder för att försvara friheten när vi här hemma varken har ett försvar eller någon frihet att tala om och talibaner o annat löst muslimpack lever rövare i våra bakgårdar och på våra gator.
Uppenbarligen så gäller frihet bara andra folk än det Svenska.
Betygsätt:
6
2
77.
Sverige, Sverige fosterland! | 8 februari, 2010 kl 19:50
Min egen erfarenhet efter arbete och bosättning i Mellan-östern är, att ”aldrig, säger aldrig” lita på någon lokal individ!
Svensk naivitet hör inte hemma någonstans och inte minst utanför rikets gränser!
Låt ”batik-häxorna” predika sitt flum om solidaritet och likhet med mera, men, för Guds skull, följ aldrig dessa ”batik-häxors” råd, ”never”!
Betygsätt:
6
0
78.
spawn | 8 februari, 2010 kl 20:39
Svenskar har inget i Afghanistan att göra.Personen till vänster,han ser lite mörk ut.
MENA?
Betygsätt:
1
14
79.
Nimrod | 8 februari, 2010 kl 21:03
Först och främst respekt.
Men betänk att dessa personer var där frivilligt. Antalet dödade svenskar i Afghanistan motsvarar ungefär det antal som går åt en vanlig helg här i Sverige. Då handlar det om människor som går ut för att roa sig, ovetandes om det ökade våldet på våra gator.
Var media lika alerta när svenskarna besköt och dödade? anfallande talibaner, nej.
Luktar det inte lite rasism om PK media ändå?
Betygsätt:
3
1
80.
Erik | 8 februari, 2010 kl 21:16
Demokrati måste försvaras överallt så klart men personligen skulle jag börja i Malmö och sedan resten av världen. Tyvärr kommer det bli förluster av manskap men hellre det än att ge sig för nazism.
Betygsätt:
4
1
81.
Gabriell | 8 februari, 2010 kl 21:19
Vad fan är det mer er det är ett krig förluster får man räkna med.
Ingen av de svenskar som är i Afghanistan är där av tvång utan frivilligt.
Danmark med 4 miljoner mindre invånare hr 20 stupade soldater och inte hör man dem skrika efter reträtt.
Det märks att detta land inte har krigat på 200 år.
2 världskriget borde ha kommit till Sverige också så ni fick lite patriotisms och stolthet över ert land.
Sluta prata om reträtt och börja prata om hämnd och enighet jävla egoistiska bananer.
Betygsätt:
9
3
82.
Joe Blow | 8 februari, 2010 kl 21:59
Två omkomna under sitt yrkesutförande. Precis lika ledsamt och tragiskt som när ett par byggnadsarbetare faller ner från en ställning och avlider. Båda hade valt ett arbete med välkända risker. Men när tidigare ofrivilliga värnpliktiga dog under grundutbildningen stod inget befäl och mässade i TV om att flickvänner hade förlorat sin älskare och andra melodramatiska uttryck. Och statsministern stod inte och stramade upp sig i giv akt, slog på autopiloten och tjattrade om hjältar, demokrati, västerländska värderingar och (givetvis) den eviga kampen mot ondska och terrorism.
Betygsätt:
8
2
83.
Heikki | 8 februari, 2010 kl 22:12
http://heikki2010.wordpress.com/2010/02/08/sverige-ut-ur-afghanistan/
Betygsätt:
0
0
84.
Carina | 8 februari, 2010 kl 22:52
Jag tycker givetvis att det är sorgligt att två unga män har blivit dödade, och lider med deras anhöriga .
-Men de har ju befunnit sig i KRIG ! I krig riskerar man att dödas!
Varför detta hallå att två soldater har stupat ?
De har dessutom valt själva att deltaga i detta krig i en annan del av världen…
Betygsätt:
5
3
85.
Holger Löwenadler | 8 februari, 2010 kl 23:13
Vad man än sätter på, TV eller radio, så snyftas det över att ”våra” gossar råkat ut för en vettvilling. Det ska vara krisgrupper hit och man ska intervjua färäldrarna, militärkollegor, experter och fans mormor.
Jag undrar vad i helvete gör svenska militärer i Afgahnistan över huvud taget?
Och om ”svenskar” blir påskjutna när dom jobbar under plundrarlandet nr 1, USA, så är det väl inte särskilt konstigt, det är krig i Afgahnistan om detta inte skulle ha framgått.
Och jag ska säga er att, den här snyfhistorien som media nu älskar att dra i alla tänkbara tonlägen, syftar bara till att vi ska vaggas in i att vi nu också är stora och spelar med dom stora grabbarna om guldet på andra sidan (oljan bl.a.).
Vi ska gilla läget med internationell trupp, men vi ska samtidigt vara lokalidioter. Och som sagt ingen bryr sig egentligen om att det stupar ”svenskar” utomlands, hela grejen är själva spektaklet som journallisterna kan gotta sig åt och få spela krigsreportrar på hemmaplan.
För när gjorde samma journalister något större väsen av om en svensk i Sverige blev mördad, misshandlad, rånad eller våldtagen här, på vår egen bakgård .. think about it kids …
Betygsätt:
6
3
86.
Pvt | 9 februari, 2010 kl 03:42
Sedan USA minskar på sina trupper i IRAK så sätts dom in i Afghanistan för att de (usa) anser att man måste göra ”klart” det man inte gjorde innan man ”lämnade” och började ett nytt krig i Irak.
Detta gjorde i sin tur att när usa sätter in fler trupper tvingas de motståndsrörelser från det mer oroliga delarna i söder, upp i norr där bl.a Sverige har sina trupper.
Norra delarna har tidigare varit lugna (Dit andra nationer tidigare åkt och tagit det lugnt).
Jag har läst andras kommentarer, om att man inte hoppas att politikerna ryggar tillbaka utan nu om någon gång ser till att vi stannar kvar och fullföljer det vi påbörjat.
Jag sörjer med alla soldaterna och de bortgångnas famlijer.
Gunnar och Johan var väl medvetna om riskerna, såväl som alla andra soldater i FS är, och den risken tog dom för att dom trodde på att dom gjorde någonting för befolkningen i Afghanistan. Att ta ut de svenska trupperna i detta läget är som att spotta de modiga soldater som är och har varit på mission i utlandsstyrkan.
Betygsätt:
2
2
87.
Zebude | 9 februari, 2010 kl 09:43
Det är ”våra” krig som får hit dem här. Låt Danskarna, Polackerna, Britterna och Ukrainarna få ta emot alla Assyrier och Irakier som kommer till Europa pga av att bl.a dessa 4 länder ville suga av USA och hoppade jämfota av glädje att hoppa på Invasionen… låt dem ta konsekvenserna av sina handlande.
Södertälje har ensamt tagit emot fler flyktingar ifrån Irak än vad USA har sammanlagt.
Betygsätt:
3
3
88. ”Döda legoknektar&&hellip | 9 februari, 2010 kl 15:05
[...] Gunnar Andersson, 31 år, från Stockholm och Kapten Johan Palmlöv, 28 år, från Sundbyberg sköts ihjäl i söndags i Afghanistan. Tragedin har därefter behandlats rikligt i [...]
Betygsätt:
0
0
89.
emmis | 9 februari, 2010 kl 21:43
Frågan är om vi verkligen kommer förändra något? Jag kom att tänka på en intervju med Mark Steyn som jag såg för några dagar sedan då han fick frågan om vi har vunnit eller ser ut att vinna något att på att utkämpa krig i Irak eller Afghanistan. Med tanke på hur Europa börjar förändras så tycks det ju onödigt/bortkastat att kriga för demokrati i Afghanistan när tex Islam ökar i Europa och vi knappt klarar av att upprätthålla demokrati själva. Vi har nog med våra egna problem. Demokratin i Europa är något som varken vi eller världen har råd att förlora.
Betygsätt:
0
0
90. Jan Myrdal spottar på v&hellip | 10 februari, 2010 kl 12:22
[...] I söndags stupade som bekant två svenska soldater i Afghanistan vars stoft landar i Sverige under onsdagseftermiddagen. [...]
Betygsätt:
0
0
91.
Bättre förr | 11 februari, 2010 kl 03:51
Jag vet inte om jag är helt borta, men när AB publicerat detta: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article6582846.ab
så känner jag rent spontant.
Vad fan, dom här soldaterna hade aldrig fått en medalj om dom hade överlevt 10 år i Afghanistan och skjutit ihjäl 200 talibaner, varför ska dom då få det nu? Jag kansle har sett för mycket av missing in action, eller clintan, men faktum kvarstår – medaljer borde utges när en soldat gjort någonting bra,och framför allt visat prov, medvetenhet på det och överlevt.
Ven vi ska väl inte glömma att det här är Sveriges första stupade på väldigt, väldigt länge så man får väl ha en viss förståelse där.
//
Dessa två är offer nr 4 och 5 för Sveriges del. Tre har redan dött före dem – SSG-soldater. Och ja, du har sett för mycket film.
/red.
Betygsätt:
2
0
Kommentera
XHTML: Du kan använda följande taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
Trackback URL | RSS för kommentarer till det här inlägget.